Zależność żużla od pogody wydaje się maleć. Powstają zadaszone stadiony, zawody można organizować w takich miejscach jak Millenium Stadium w Cardiff czy w Kopenhadze, a może już niedługo na Stadionie Narodowym w Warszawie. Ale wystarczy niewielka anomalia pogodowa jak w tym roku, czyli opóźnienie się wiosny o kilka dni, co dla ekologów jest dowodem na ocieplenie klimatu, by na rozpoczęcie sezonu trzeba było poczekać.

W Wielkiej Brytanii zawody już się odbywają i sędziowie brytyjscy (użycie tego słowa jest tu bardzo istotne, bo dla kilku arbitrów kilt w kratę to strój narodowy, chociaż tylko dwóch z nich mieszka na stałe w Szkocji) już wykonują swoje obowiązki, podczas gdy my ciągle sprawdzamy prognozy pogody. Będziemy czekać pewnie krócej niż Szwedzi, gdzie sezon rozpocznie się dopiero w maju. Różnimy się ubiorami, apanażami, zakresem obowiązków na zawodach, ale powinna nas łączyć odpowiedzialność i stosunek do pełnionej funkcji.

O tym rozmawialiśmy w Pradze w czasie seminarium dla sędziów FIM, gdzie Tony Steele pokazał nam następujący diagram uwypuklający priorytety sędziego w czasie wykonywania obowiązków:

image001

Spróbuję to przetłumaczyć:

RESPONSIBILITY, czyli odpowiedzialność. Sędzia musi mieć świadomość wagi podejmowanych decyzji i być przygotowany na ponoszenie konsekwencji z nich wynikających. Najczęściej jest to krytyka ze strony widzów czy mediów, gdy sytuacje są kontrowersyjne. Sędziów nikt nie kocha, poza pewnie ich osobistymi żonami. Czasami jednak te konsekwencje mogą być bardziej bolesne dla sędziego, jak miało to miejsce po walkowerze w Toruniu w zeszłym roku. Z drugiej strony decyzje sędziego mają istotne konsekwencje dla uczestników zawodów (na przykład wykluczenia zawodników, dopuszczenie toru do zawodów) i nie mogą być podejmowane pochopnie czy beztrosko. Musimy się też kierować uczciwością (FAIRNESS), która oznacza nie tylko obiektywizm wobec wszystkich uczestników zawodów i wolność od  nacisków przy podejmowaniu decyzji, ale także umiejętność przyznania się do własnych błędów i słabości. Jest to tez elementem profesjonalizmu (PROFESSIONALISM) , który nie oznacza tu etatyzmu i merkantylizmu (poza Szwecją i Polską sędziowie wynagradzani są symbolicznie) , ale właściwe podejście do obowiązków, czyli przygotowanie rzeczowe i mentalne do zawodów, higieniczny tryb życia, ciągłe doskonalenie swoich umiejętności. Od zawodników oczekujemy zawsze najlepszej jazdy, więc i my musimy być doskonale przygotowani do zawodów, w ten sposób okazując nasz szacunek (RESPECT) dla nich, widzów i organizatorów. Bo kulturalne zachowanie jest  oczywiste.

Te cztery zasady można by teraz przełożyć na dziesiątki konkretnych zachowań i przykładów, od stosunków z prezesami klubów po prasowanie koszuli przed zawodami, ale nie czas i miejsce ku temu. Ważniejsze  jest, by sędziowie, niezależnie od kraju,  kierowali się nimi na co dzień. Tego życzę sobie i kolegom na kilka chwil przed rozpoczęciem sezonu.

Kategorie i tagi: Regulaminowo, , , , ,