Odpinam na chwilę narty i zdejmuję z głowy kask, by skreślić te kilka słów w czasie, gdy mieliśmy się już zajmować  czarnym sportem , a z konieczności cieszymy się białą wiosną. Ten kolor w naszym sporcie zarezerwowany jest dla wyścigów na lodzie i tak też rozpoczął się dla mnie sezon, od jednego z finałów GLADIATORÓW, w  pięknej hali w Inzell, tuż przy granicy niemiecko – austriackiej. Organizacyjnie i marketingowo ta dyscyplina zrobiła krok do przodu, ale jej słabością jest wąska grupa zawodników uprawiających takie ściganie. A trzej Rosjanie – medaliści to zupełnie inna liga…

Ocieplenie, na które tak czekamy,  może się wiązać z deszczem i szarością.  Komisarze toru, szczególnie w ekstralidze, będą musieli mierzyć się z problemem przygotowania toru także w takich warunkach. Aby przeprowadzenie zawodów niezależnie od pogody było możliwe, organizator meczu zagrożonego będzie musiał ubić tor z odpowiednim wyprzedzeniem, a komisarz toru nie później niż na osiem godzin przed zawodami rozpocznie nadzorowanie prac licencjonowanego toromistrza. Może uda się dzięki temu uniknąć kontrowersji związanych z przygotowaniem toru do zawodów, tym bardziej, że wzrosły też kary za wykroczenia dyscyplinarne z tym związane. Szczególnie dolegliwa dla klubów może się okazać sankcja w postaci ujemnego punktu.

Dla kibiców najefektowniejszą nowością powinny być czerwone i żółte kartki, ukazywane przez kierownika startu. Będą one nakładane przez sędziego już nie tylko w przypadkach  niebezpiecznej i niesportowej jazdy, czyli znanych z poprzednich lat artykułów 69.1 i 69.2. Do kategorii żółtych kartek dołączono także przewinienia związane z utrudnianiem i opóźnianiem startu (złe ustawienie, kręcenie kołem, ruszanie się i inne), jeżeli po ostrzeżeniu udzielonym przez sędziego zawodnik powtórnie łamie regulamin. To może oprowadzić do jakościowej zmiany w przygotowaniu do startów. Kiedy w zeszłym roku dzięki uprzejmości Kristera Gardella sędziowałem zawody ELITSERIEN w Sztokholmie, to przekonałem się, że zawodnicy bez udziału kierownika startu zajmują prawidłowe pozycje, co bardzo ułatwia starty, a wynika z konsekwencji w egzekwowania regulaminu przez szwedzkich sędziów i wykluczeń za naruszenia procedury startowej. A byli to ci sami zawodnicy, którzy na polskich torach długo szukają miejsca do startu. Kartkami będzie także karane każde naganne zachowanie zawodnika poza wyścigami.  I jak w piłce dwie kartki żółte (lub cztery w  różnych zawodach) to czerwona, która może też być nałożona wraz z wykluczeniem o końca zawodów od razu w szczególnie drastycznych przypadkach.

Nie jest wykluczone, że kartki, które dodatkowo pociągają za sobą sankcje finansowe, zwiększą poziom awersji do koloru niebieskiego, czyli sędziowskich koszul. W takiej sytuacji jedynym ratunkiem może się okazać schronienie do pokoju sędziowskiego, gdzie poza arbitrem wolno będzie przebywać jedynie nielicznym

Zieleń zobaczyliśmy w Auckland i ten kolor nadziei zaprowadził naszych reprezentantów na podium. Tor w Nowej Zelandii jest prawdziwym wyzwaniem dla weryfikatorów – otoczony betonowym murem, z pasem bezpieczeństwa pełnym pułapek. Dopuszczenie go do zawodów wymagało pewnych kompromisów i ustępstw. Na naszych torach odbywa się w tym roku weryfikacja wszystkich obiektów, między innymi ze względu na nowe przepisy dotyczące band dmuchanych. Takie świeże spojrzenie z pewnością podniesie poziom bezpieczeństwa na zawodach, co jest priorytetem.

Pod śniegową pierzynką szykuje się do wystrzelenia ku słońcu pierwiosnek z gatunku „nowy kodeks etyczny sędziów” , który być może zakończy moje zapiski. Na razie zapinam narty i wracam na stok.

Kategorie i tagi: Liga polska, Regulaminowo, , , , ,